۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

فاجعه هشتم شوال

پایگاه مقاومت بسیج عمار (دربند) - فاجعه هشتم شوال

هشتم شوال، یاد آور تلخ ترین حادثه در جهان اسلام

 

نود و یک سال پیش، در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری، فرقه ضاله وهابیت، مرقدهای مطهر و بارگاه نورانی ائمه بقیع علیه السلام را به ادعایی واهی، تخریب و میلیون ها محب و عاشق اهل بیت(ع) را داغدارکرد؛ داغی که این روزها نه تنها التیام نیافته است، بلکه جنایات هولناک گروهک داعش، بر شدت آن افزوده است. 

آیت الله علوی گرگانی به همین مناسبت، امروز در پیامی با گرامیداشت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیه السلام به دست وهابیون افراطی، آن را تلخ ترین و دردناک ترین حادثه در جهان اسلام دانست.

baqi-tmubasij.ir

به گزارش بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس به نقل از پایگاه خبری انصارحزب الله، متن پیام آیت الله العظمی محمد علی علوی گرگانی از مراجع تقلید شیعیان که در آستانه سالروز تخریب قبور ائمه بقیع صادر شده بدین شرح است:

«هشتم شوال یاد آور تلخ ترین و دردناک ترین حادثه در جهان اسلام است. حادثه‌ای که قلب نازنینحضرت بقیه الله (عج)و تمامی مسلمانان و علاقمندان به اهل بیت (عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین) را جریحه دار نمود و این خسارت توسط و هابیت انجام و به حرم ائمه بقیع تعرض و آن حرم ملائک پارسبانه را با خاک یکسان نمودند. 

و لذا این واقعه را به ساحت مقدس و معنویمهدی فاطمه علیهم السلامو تمامی مراجع عظام تقلید و رهبری معظم انقلاب و مردم ولایت مدار تسلیت می‌گویم. 

والسلام و رحمه الله وبرکاته »

 

هشتم شوال، سالروز دومین تخریب بقیع

 در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری، دردناک ترین حادثه تاریخی معاصر رقم خورد و وهابیان به سرکردگی عبدالعزیزبن سعود، مدینه را مورد هجوم وحشیانه خود قرار دادند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال کرده، مأمورین عثمانی را بیرون کردند و به تخریب قبور ائمه بقیع و بسیاری از قبور دیگر پرداختند.

 اما این نخستین حمله وهابیون سعودی به مدینه نبود. آنان در سال ۱۲۲۰ هجری نیز یک بار دیگر به مدینه هجوم برده بودند و پس از یک سال و نیم محاصره توانسته بودند آن شهر را تصرف کنند و اقدام به غارت اشیای گرانبهای حرم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  و تخریب و غارت قبرستان بقیع بنمایند. که پس از این واقعه، با سرمایه گذاری مسلمانان شیعه و به  کار بردن امکانات ویژه، مراقد تخریب شده به زیباترین شکل بازسازی  شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مراقد زیارتی تبدیل  شد.

پیش از این نیز، وهابیت که باهمراهی محمدبن سعود اقدامات خشونت بارخودرا آغازکرده بود، در سال ۱۲۱۶ه هجری قمری کربلا را غارت و تخریب و بیش ازسه هزاروبه روایتی ۲۰هزارنفر راشهید کرد. وهابیان به نجف اشرف نیز حمله کردند اما به دلیل آمادگی مدافعان نجف، کاری ازپیش نبردند. بااین حال این هجوم های ددمنشانه بارها ادامه یافت.

تاریخچه بقیع

بقیع اولین قبرستان ومزاری است که به دستور پیامبر اکرم علیه السلام ساخته شد. بقیع که درآغاز به آن «بقیع الغرقد» می گفتند، درلغت به معنای محل وسیع دارای درخت ویا ریشه های آن است وچون قبلا درآن درخت وحشی وخاردار «غرقد» بود، به آن بقیع غرقد می گفتند.

موقعیت وفضیلت بقیع

بقیع ازطرف غرب، پشت خانه های مدینه واقع شده بود ومنازل مدینه تابقیع امتداد داشت وکوچه های متعددی این منازل رابه هم متصل می کردوبه بقیع منتهی می شد ،تاجایی که به تدریج بعضی ازاین منازل برای دفن افراد متشخص مورد استفاده قرارگرفت وبعضی هم تخریب وبه بقیع ضمیمه شد.

درباره جایگاه بقیع ازپیامبر اکرم(ص)نقل شده است که فرمودند: ازبقیع ۷۰ هزارنفر محشور خواهندشد که صورت آنان چون ماه شب چهارده خواهد بود.

11-Baghi-tmubasij.ir

برای مشاهده نقشه بقیع در اندازه بزرگ روی آن کلیک کنید

بارگاه ائمه بقیع (ع) پیش از تخریب

مراقد مطهر ائمه بقیع (ع) درسمت غربی ومنتهی الیه بقیع واقع شده است . دراین قبرستان، آرامگاه های خانوادگی وجود داشت. از این رو بنابه نقل کتاب های تاریخی ، مرقدهای ائمه بقیع (ع) درداخل خانه عقیل بوده است. اولین کسی که درخانه عقیل به خاک سپرده شد، فاطمه بنت اسد، مادرامام علی (ع)بود و پس از او عباس عموی پیامبر اکرم(ص) و پس ازآن ها پیکرهای مطهر چهار امام معصوم (ع) درآن جا به خاک سپرده شد. این خانه که ابتدا خارج ازبقیع بود به مرور ساختمانی مناسب پیدا کرد وسپس به شکل مسجد درآمد ودرمحل همان ساختمان، بزرگ ترین گنبد بناشد وتاقرن های متمادی دارای دربان وخادم بود.

به نوشته برخی محققان، خانه عقیل دردوران سفاح واوایل خلافت منصور به زیارتگاه عمومی تبدیل واز قرن پنجم گنبدی عظیم روی این قبور مطهر بنا شد که تا قرن ها پابرجا بود .این گنبد که توسط یک معمار قمی وبه دستور مجدالملک، وزیر برکیارق سلجوقی ساخته شد ، مراقد شش گانه را دربرمی گرفت وبه جز مرقد فاطمه بنت اسد همه آن ها دارای ضریح و صندوق بود.

 

baghi-before-tmubasij.ir


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
amar basij

بسیج از نگاه امام خمینی

پایگاه مقاومت بسیج عمار (دربند) - بسیج از نگاه امام خمینی

بسیج از نگاه امام خمینی

امام خمینیبسیج عامل نجات کشور: تأسیس بسیج با صدور فرمان امام خمینی (ره) ماه‌ها پیش از آغاز جنگ تحمیلی و در تاریخ 4/9/58 در شرایطی تحقق یافت که اصل انقلاب ثبات و استقرار نظام جمهوری اسلامی در معرض تهدید قرار داشت و این تهدیدات محدود در عرصه های نظامی نبود بلکه تهدیدات و خطرهایی همه جانبه را به تصویر می کشید. با این توصیفحضرت امام (ره) فرمودند: «باید ما همه قوایمان را مجتمع کنیم برای نجات دادن یک کشور، باید اگر مسائلی برایمان پیش بیاید، هر چه هم سخت باشد، تحمل کنیم»

بسیج سپر دفاعی کشور در برابر استکبار: تاریخ تحولات انقلاب اسلامی بیانگر این واقعیت است که سازمان بسیج، پس از تسخیر لانه جاسوسی امریکا در تهران توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، به فرمان رهبر کبیر انقلاب تأسیس گردید، زمانی که ابعاد و عمق توطئه های استکبار جهانی برای سلطه بر ملتهای منطقه بویژه ملت بزرگ ایران بیش از پیش آشکار شده و شیطان بزرگ که از دست جوانان انقلابی کشور به شدت زخمی شده بود عزم خویش را در هجمه و فشار همه جانبه بر کشور جزم نموده و سودای براندازی نظام را در سر می پروراند در چنین فضایی تشکیل بسیج در واقع انسجام بخشی به تمامی توانمندیها و دارایی هایی کشور در برابر فتنه گری استعمارگران قلمداد گردید. بسیج تاکنون این نقش را بخوبی ایفا نموده است و ماندگاری و سربلندی و امنیت و اقتدار همه جانبه کشور دلیلی گویا به این مدعا می باشد و در آینده نیز سپر دفاعی کشور و عامل به شکست کشاندن توطئه ها و خنثی کردن فتنه ها و شیطنت های استکبار جهانی و ایادی آن خواهند بود.

 

سازمان بسیج، پس از تسخیر لانه جاسوسی امریکا در تهران توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، به فرمان رهبر کبیر انقلاب تأسیس گردید.

 

تشکیل بسیج از برکات و الطاف خداوند بود: بزرگترین افتخار و آرامش و اطمینان خاطر برای بسیجیان حمایت های رضایت بخش مراد و مقتدای بسیجیان بود که با تعابیر معنوی و ادبیات برانگیزاننده بیان می شد. امام خمینی (ره) در پیام خویش به بسیجیان در پایان دوران افتخار آمیز دفاع مقدس در دوم آذرماه 1367 فرمودند: «تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد... من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام» از این رو می توان مخالفت های احتمالی که از روی غفلت یا اشتباه صورت می پذیرد را با دیده تردید نگریست و آنها را در نقطه مقابل گفتمان امام راحل (ره) ارزیابی کرد.

بسیجیان مظهر عشق و ایثارند:واژه هایی چون عشق و ایثار و فداکاری در عصر کنونی جز با معرفی شهیدان و جانبازان و رزمندگان معنا پیدا نمی کند، امام خمینی (ره) که همواره علاقه و دلبستگی سرشار خویش را نسبت به بسیج و بسیجیان در مقاطع مختلف بطور شفاف و صریح بیان داشته اند در این زمینه فرمودند:«در حوادث گوناگون پس از پیروزی انقلاب، خصوصاً جنگ، بودند نهادها و گروههای فراوانی که با ایثار، خلوص، فداکاری و شهادت طلبی در این کشور، انقلاب کردند ولی حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهد بود»

شکوفه ها و تربیت یافتگان بسیج رستگارند:امام راحل (ره) پایه گذاری بسیج را شجره طیبه نامیدند و شکوفه ها و خروجی آن را به مدرسه عشق و مکتب شاهدان تعبیر نمودند،بسیج بهترین مأمن برای تربیت جوانان و نوجوانان است، کادرسازی، فرهنگ سازی، انتخاب الگوی کارآمد و صحیح برای مشارکت در عرصه های سرنوشت ساز کشور به نحوی اطمینان بخش در این ساز و کار مقدس صورت می پذیرد.

امام راحل (ره) در این راستا فرمودند:«بسیج، شجره طبیه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه های آن بوی بهار وصل و طراوت حدیث عشق می دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروان آن بر گلدسته های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سرداده اند، بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن نام و نشان در گمنامی و بی نشانی گرفته اند. بسیج لشکر مخلص خداست»

 

بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروان آن بر گلدسته های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سرداده اند.

 

توصیه امام (ره) به تجلیل از رزمندگان و حفظ انقلاب:رهبر کبیر انقلاب اسلامی همواره دغدغه نفوذ فرصت طلبان و نااهلان و نیز به فراموشی سپردن پیش کسوتان جهاد و شهادت را گوشزد کرده اند و توجه به این دو امر مهم را در وصیت نامه سیاسی الهی خویش تکلیف آیندگان بیان نموده است معظم له در بیاناتی ماندگار تأکید فرمودند:«آری، دیروز روز امتحان الهی بود، که گذشت و فردا امتحان دیگری است، که پیش می آید و همه ما نیز روز محاسبه بزرگتری را در پیش رو داریم، ... من در میان شما باشم و یا نباشم، به همه شما وصیت و سفارش می کنم که نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد، نگذارید پیش کسوتان شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند»

بسیج پشتوانه انقلاب اسلامی است:این پشتوانه را باید روز بروز تقویت کرد و شائبه های تضعیف و مخالفت با آن را می بایست هوشیارانه دفع نمود.

بسیج لشکر مخلص خداستامام راحل (ره) فرمودند:«بسیج مستضعفان که به حق پشتوانه انقلاب اسلامی است به کوشش ارزنده خود ادامه داده و به حمدالله با همت جوانان برومند و داوطلبانه، گروه میلیونی رزمنده را تربیت و امید آن است که با شرکت فعال قشرهای منظم و شور و شوقی که در جوانان از برکت اسلام مشاهده می شود ارتش بیست میلیونی که نگهبان جمهوری اسلامی و کشور عزیز از شر جهانخواران متجاوز است، تحقق یابد»

بسیج جهانی پرچمدار مقابله با ظلم و بی عدالتی:در اندیشه بنیانگذار انقلاب اسلامی، بسیج مرز نمی شناسد، بسیج آرام و قرار ندارد، بسیج پرچم مقابله با استکبار و استبداد را بر دوش می کشد، بسیج باید عزم راسخ و همت بلند داشته باشد و چشم انداز آن نجات بشریت و سرکوبی استکبار است. امام راحل (ره) در این خصوص فرمودند:«بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست باید هسته های مقاومت در تمامی جهان بوجود آید و باید در مقابل شرق و غرب ایستاد» و در مقطعی نیز تصریح نمودند که «... بار دیگر تأکید می کنم که غفلت از ارتش بیست میلیونی سقوط در دام دو ابر قدرت جهانی را به دنبال خواهد داشت»

بسیج در چنین فرهنگ و گفتمانی آمادگی کامل را برای حفظ انقلاب و حراست از دستاوردهای حیاتبخش و انسان ساز انقلاب اسلامی دارا می باشد، آغوش پر مهر و محبت خویش را با اخلاص و صداقت برای جذب و تربیت نوجوانان و جوانان باز نگه داشته و صلح و صفای خویش را با آنان تقسیم می کند.

 

بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست باید هسته های مقاومت در تمامی جهان بوجود آید و باید در مقابل شرق و غرب ایستاد.

 

بسیج بهترین الگو برای مشارکت در عرصه های سرنوشت ساز کشور در عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، علمی، و... می باشد. بدیهی است ایفای چنین نقشی منوط به داشتن بصیرت و آگاهی و هوشیاری عمیق و همه جانبه است. مهمترین رمز موفقیت و ماندگاری بسیج و بسیجیان اتصال به کانون مشروعیت نظام یعنی مقام ولایت مطلقه فقیه است، بسیج بازوی پرتوان ولی امر و امامت امت است، بر این باور ثابت قدم خواهد ماند، ملامت ملامت گران و سرزنش خناسان در عزم و اراده آنان تأثیر نمی گذارد، خستگی نمی شناسد، در هر میدانی که نیاز به حضور او احساس شود سر از پا نشناخته حضور هوشمندانه و مؤثر پیدا می کند، بسیجی اهل خطر است و غبارها را از چهره انقلاب و انقلابیون پاک می کند، بسیج خار چشم دشمنان و ایادی وابسته به استکبار است و با بینش و بصیرت فافذ خویش قله های ترقی را می پیماید و گام به گام با  مقتدای خویش ،حرکت می کند.

 

منبع:سایت تبیان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
amar basij

بسیج از نگاه رهبری

پایگاه مقاومت بسیج عمار (دربند) - بسیج از نگاه رهبری

بسیج از نگاه رهبری

 بسیج در واقع مظهر عشق و ایمان و آگاهی و مجاهدت و آمادگی کامل، برای سربلند کردن کشور و ملت است.

- از بیانات مقام معظم رهبری در جمع بسیجیان 5/9/76


بسیج عظیم مردمی، یکی از نعمتهای بزرگ الهی است.

- خطبه نماز جمعه 1/9/81


سالگرد تشکیل بسیج مستضعفان، یادآور خاطره پرشکوه مجاهداتی است که در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی، زیباترین تابلوهای ایثار و فداکاری همراه با نجابت و فروتنی و توأم با شجاعت و رشادت را ترسیم کرده است. خاطره جوانمردان پاکدامن و غیوری که شیران روز و زاهدان شب بودند و صحنه نبرد با شیطان زر و زور را با عرصه جهاد با نفس اماره به هم آمیختند و جبهه جنگ را محراب عبادت ساختند.

جوانانی که از لذات و هوسهای جوانی برای خدا گذشتند و پیرانی که محنت میدان جنگ را بر راحت پیرانه سر ترجیح دادند و مردانی که محبت زن و فرزند و یار و دیار را در قربانگاه عشق الهی فدا کردند؛ خاطره انسانهای بزرگ و کم ادعایی که کمر به دفاع از ارزشهای الهی بستند و از هیبت دروغین قدرتهایی که برای حفظ فرهنگ و ارزشهای جاهلی غرب به مصاف ارزشهای الهی آمده بودند، نهراسیدند.

- گرامیداشت هفته بسیج 2/9/68

 


هر کس که در دل برای سرنوشت خود، سرنوشت این ملت و آینده ایران اسلامی ارزش قائل است آن کسی که برای استقلال و هویت ملت خود ارزشی قائل است، آن کسی که از تسلط قدرتهای بیگانه بیزار است، آن کسی که برایش آینده این کشور و این ملت و آینده دنیای اسلام یک هدف بزرگ محسوب می شود، آن کسی که از رنج های ملت فلسطین دلش خون است ... آن کسی که مایل است بیش از یک میلیارد مسلمان دنیا قدرت عجیبی را تشکیل بدهند که بشریت را به سمت کمال هدایت کنند و خودشان در قله کمال قرار بگیرند، آن کسی که این احساسات و این درکها را دارد و حاضر است در این راه قدمی بردارد او بسیجی است.

- از بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع خانواده های مکرم شهدای اراک 24/8/79


وجود بسیج باید ما را وادار کند به شکر الهی، نشاط جوانان بسیجی باید ما را وادار کند به شکر الهی...

- از بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بسیجیان 29/7/79


بسیجبسیج یعنی حضور بهترین و بانشاط ترین و باایمان ترین نیروهای عظیم ملت در میدان هایی که برای منافع ملی، برای اهداف بالا، کشورشان به آنها نیاز دارد، همیشه بهترین و خالص ترین و شرافتمندترین و پرافتخارترین انسانها این خصوصیات را دارند. بسیج در یک کشور، معنایش آن زمره‌ای است که حاضرند این پرچم افتخار را بر دوش بکشند و برایش سرمایه گذاری کنند.

- از بیانات مقام معظم رهبری در جمع بسیجیان 29/7/79


چرا در تبلیغات جهانی و رادیوها به بسیج اهانت می شود؟ بسیج را که در خور تشویق و تعظیم و تحسین است مورد اهانت و بی مهری قرار می‌دهند؟ چون نقش بسیج را در حفظ استقلال ملی، در حفظ غرور ملی در حفظ افتخارات ملی، در تأمین منافع ملی، و بالاخره از همه در اعلاء پرچم اسلام و نظام جمهوری اسلامی می‌دانند به جد با بسیج دشمنند، اما دشمنی آنها فایده‌ای ندارد.

- از بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ بسیجیان 29/7/79


 انکار بسیج و بی احترامی به آن، یا نابخردانه است، یا خائنانه است. تا وقتی برای این کشور امنیت لازم است تا وقتی که این کشور و این ملت به امنیت احتیاج دارد. یعنی همیشه، چون همیشه احتیاج به امنیت هست، به نیروی بسیج به انگیزه بسیجی، به سازماندهی بسیجی و به عشق و ایمان بسیجی احتیاج است.

- از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با گروه کثیری از سپاهیان و بسیجیان در مشهد 10/6/78


 بسیج یعنی نیروی کارآمد کشور برای همه میدانها.

- از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با سپاهیان و بسیجیان 2/9/77


 ملتهایی که مردم در آن از نظر مسئولان آن کشور نقشی دارند، همه جا چیزی شبیه بسیج هست منتهی به این درخشندگی، به این فراگیری، به این زیبایی، به این فداکاری، من در جایی سراغ ندارم...

- از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با سپاهیان و بسیجیان 2/9/77


 علت اینکه در کشور ما بسیج این طور درخشان شد و شکفت چه بود؟ ایمان عاشقانه، ایمان عمیق، ایمان توام با عواطف که از خصوصیات ملت ایران است، مثل بعضی از ملتهای دیگر، عواطف در این ملت جوشان است کلید بسیاری از مشکلات است. این ایمان با آن عواطف همراه شد و این رودخانه عظیم خودشان را به این دریای پهناور تبدیل کرد و مشکلات را در هر جایی که لازم بود از بین برد.

- از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با سپاهیان و بسیجیان 2/9/77


بسیجبسیج عبارت است از مجموعه‌ای که در آنها پاک ترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده اند. ... مجموعه‌ای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطرجمع می کند.

- از بیانات مقام معظم رهبری در جمع بسیجیان به مناسبت هفته بسیج 5/9/76


 بسیج یکی از برکات انقلاب و از پدیده های بسیار شگفت آور و مخصوص این انقلاب است. این هم یکی از آن چیزهایی است که امام بزرگوار ما با دید الهی خود، با حکمتی که خدای متعال به او ارزانی کرده بود، برای کشور و ملت و انقلاب ما به یادگار گذاشت.

- از بیانات مقام معظم رهبری در جمع بسیجیان 5/9/76


بسیج در حقیقت مظهر یک وحدت مقدس میان افراد ملت است.

- از بیانات مقام معظم رهبری در جمع بسیجیان 5/9/76


 بسیج یک حرکت بی ریشه و سطحی و صرفاً ازروی احساسات نیست، بسیج یک حرکت منطقی و عمیق و اسلامی و منطبق بر نیازهای دنیای اسلام – و به طریق اولی – جامعه اسلامی است. قرآن کریم می فرماید:

[هو الذی ایدک بنصره و بالمؤمنین] ای پیامبر، خدای متعال تو را، هم به وسیله نصرت خودش و هم از طریق مؤمنین مؤید قرار داد و کمک کرد. این خیل عظیم مؤمنینی که در اینجا مورد اشاره آیه قران قرار گرفته اند، عبارت دیگری است از آنچه که امروز به نام بسیج در جامعه ما قرار دارد.

- از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان نواحی و پایگاهها و گردانهای بسیج سراسر کشور 8/9/74

 

منبع:سایت تبیان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
amar basij

تاریخچه عملیاتهای 8 سال دفاع مقدس

پایگاه مقاومت بسیج عمار (دربند) - تاریخچه عملیاتهای 8 سال دفاع مقدس

ردیف

تاریخ عملیات

نام عملیات

منطقه عملیات

1

1360/12/24

   ام الحسنین

کرخه کور (نور )

 

2

13/2/1360

   امام علی

جبهه جنوب موقعیت شمال سوسنگرد

 

3

1359/12/26

   امام مهدی(عج)

غرب سوسنگرد تا روستای احیمر

 

4

1/2/1360

بازی دراز

جبهه غرب موقعیت غرب سر پل ذهاب

 

5

19/12/1363

  بدر

جبهه جنوب موقعیت هورالهویزه(شرق دجله)

 

6

10/2/1361

 بیت المقدس

جبهه جنوب موقعیت غرب کارون

 

7

25/10/1366

 بیت المقدس 2

جبهه شمالغرب موقعیت غرب ماووت(شمال سلیمانیه)

 

8

24/12/1366

  بیت المقدس 3

جبهه شمالغرب موقعیت جنوب ماووت(سلیمانیه)

 

9

5/1/1367

بیت المقدس 4

جبهه شمالغرب موقعیت جنوبدریاچه دربندیخان عراق

 

10

22/1/1367

بیت المقدس 5

پنجوین

 

11

26/2/1367

بیت المقدس 6

جبهه شمالغرب موقعیت غرب ماووت (سلیمانیه)

 

12

22/3/1367

بیت المقدس 7

جبهه جنوب موقعیت شلمچه

 

13

23/7/1359

پل نادری

جبهه جنوب موقعیت غرب دزفول

 

14

21/11/1362

   تحریرالقدس

دربندیخان عراق

 

15

3/12/1365

تکمیلی کربلای 5

جبهه جنوب موقعیت شلمچه

 

16

20/10/1359

   توکل

جبهه جنوب موقعیت شمال آبادان

 

17

15/5/1361

ثارالله

قصر شیرین

 

18

5/7/1360

ثامن الائمه

جبهه جنوب موقعیت شمال آبادان

19

26/2/1361

حسین بن علی

میمک

20

3/12/1362

خیبر

جبهه جنوب موقعیت هورالهویزه و جزایر مجنون

21

11/6/1360

رجایی و باهنر

جبهه غرب موقعیت شمال سر پل ذهاب

 

22

22/4/1361

رمضان

جبهه جنوب موقعیت شرق بصره

 

23

26/8/1359

سوسنگرد

جبهه جنوب موقعیت شرق سوسنگرد

 

24

8/7/1359

 شهید غیور اصلی

سوسنگرد - حمیدیه

25

1360/6/27

 شهید مدنی

منطقه عملیاتی سوسنگرد

 

26

1360/2/25

شیخ فضل الله نوری

جبهه جنوبی جنگتپه های مدن و شهید موذنی در شمال منطقه آبادان

 

27

19/10/1359

  ضربت ذوالفقار

جبهه غرب موقعیت غرب صالح آباد

 

28

8/9/1360

 طریق القدس

جبهه جنوب موقعیت غرب سوسنگرد و بستان

29

1366/06/27

 ظفر 1 (نامنظم)


منطقه‌ عملیاتی‌ دهوک‌ در استان‌ سلیمانیه‌ عراق‌

30

1364/4/7

ظفر 3  (نامنظم/ایذایی)

شمال غربی خط خودی - جبهه شمالی جنگ

 

31

1366/10/22

 ظفر 5

عمق‌200 کیلومتری‌ در پشت‌ مواضع‌ دشمن‌ در استانهای‌ شمالی‌ خاک‌ عراق‌

32

1364/03/7

ظفر1(ایذایی)

جزیره مینو

 

33

1366/07/12

 ظفر2(نامنظم)  

شهر کفری‌ داغ‌ در استان‌ کرکوک‌ عراق‌

 

34

1366/8/28

ظفر4

استان‌ دهوک‌ عراق

 

35

1366/12/5

 ظفر6

منطقه‌ عمومی‌ سنگاو در شرق‌ استان‌ کرکوک‌ عراق‌ - عمق‌ جبهه‌ شمالی‌ دشمن‌

36

23/12/1366

   ظفر7

شرق سلیمانیه

 

37

1363/7/26

 عاشورا

جبهه غرب موقعیت جنوب سومار(شمال فکه)

38

1364/5/24

 عاشورا2(محدود)

منطقه عمومی چنگوله واقع در جنوب شهر مرزی مهران

39

1364/5/23

عاشورای 1

منطقه تکاب و صایین‌دژ از استان آذربایجان غربی ایران

40

1364/5/25

عاشورای 3

منطقه عمومی فکه ـ جبهه میانی جنگ

 

41

1364/7/30

عاشورای4

هورالهویزه‌ عراق‌ - محور جنگی‌ جنوب‌

 

42

19/7/1365

فتح 1

جبهه شمالغرب موقعیت کرکوک

 

43

13/6/1366

فتح 10

شمال اربیل

 

44

1365/8/4

فتح 2 

سد دوکان‌ کردستان‌ عراق‌

 

45

1365/8/24

فتح 3

منطقه‌ زاخو - دهوک‌ در عمق‌300 کیلومتری‌ جبهه‌ شمالی‌ جنگ‌

 

46

1365/11/22

   فتح 4

عمق 70 کیلومتری استان اربیل عراقمحور شمالی جنگ

 

47

1366/1/25

 فتح 5

منطقه‌ عمومی‌ چوارتا - ماووت‌ در شمال‌ استان‌ سلیمانیه‌ عراق‌

 

48

7/4/1366

 فتح 7

حلبچه

 

49

28/8/1366

  فتح 8

شمال موصل

 

50

1366/5/18

 فتح 9

منطقه عمومی

شرق خرمال کردستان عراق

 

51

2/1/1361

فتح المبین

غرب دزفول و شوش

52

21/3/1360

فرمانده کل قوا

جبهه جنوب موقعیت جنوب دار خویین

 

53

1360/3/21

فرمانده کل قوا خمینی روح خدا

منطقه‌ عمومی‌ دارخوین‌

 

54

24/4/1364

قادر

جبهه شمالغرب موقعیت امتداد مرزآذربایجان و عراق

55

24/3/1364

قدس 1

شرق دجله

 

56

4/4/1364

قدس 2

هورالهویزه

 

57

19/4/1364

قدس 3

جنوب دهلران

 

58

1/5/1364

قدس 4

هورالهویزه

 

59

16/5/1364

قدس 5

غرب هویزه

 

60

9/4/1365

کربلا 1

جبهه غرب موقعیت مهران

 

61

30/1/1366

کربلا 10

جبهه شمالغرب

 

62

10/6/1365

کربلا 2

جبهه شمالغرب موقعیت غرب پادگان حاج عمران

 

63

11/6/1365

کربلا 3

اسکله نفتی الامیه والبکر

 

64

3/10/1365

کربلا 4

جبهه جنوب موقعیت جنوب وغرب خرمشهر(اروندرود)

 

65

19/10/1365

   کربلا 5

جبهه جنوب موقعیت شلمچه وشرق بصره

 

66

23/10/1365

    کربلا 6

جبهه غرب موقعیت نفت شهر

 

67

12/12/1365

    کربلا 7

جبهه شمالغرب موقعیت غرب پادگان حاج عمران

 

68

18/1/1366

    کربلا 8

جبهه جنوب موقعیت شلمچه و شرق بصره

 

69

20/1/1366

    کربلا 9

قصر شیرین

 

70

۹مهر۱۳۵۹

کوی ذوالفقاری

آبادان

 

71

10/8/1361

محرم

جبهه جنوب موقعیت جنوب موسیان(شرهانی و زبیرات)

 

72

12/10/1360

 محمد رسول الله

جبهه شمالغرب موقعیت غرب و شمال نوسرد

 

73

1360/6/11

 محور شحیطه

غرب بلندی های "الله اکبر "

 

74

1360/1/25

 محور شوش دانیال

منطقه عمومی شهر شوش دانیالمحور جنوبی جنگ

 

75

1360/01/15

 محور کرخه دزفول 

غرب دزفولمحور جنوبی جنگ

 

76

3/5 /1367

مرصاد

خطوط جبهه میانی جنگ

 

77

9/7/1361

مسلم بن عقیل

جبهه غرب موقعیت غرب سومار

 

78

20/9/1360

مطلع الفجر

جبهه غرب موقعیت شمال گیلانغرب و جنوب سرپل ذهاب

 

79

1/12/1360

مولای متقیان

چزابه

 

80

15/10/1359

    نصر

جبهه جنوب موقعیت جنوب کرخه کور،هویزه

 

81

25/1/1366

  نصر 1

غرب بانه درعراق

 

82

13/3/1366

   نصر 2

میمک

 

83

27/3/1366

نصر3

جنوب دهلران

 

84

21/3/1366

نصر4

جبهه شمالغرب موقعیت شمال سلیمانیه

 

85

3/4/1366

نصر5

جنوب غربی سردشت

 

86

10/5/1366

نصر6

میمک

 

87

14/5/1366

نصر7

جبهه شمالغرب موقعیت غرب سردشت

 

88

29/8/1366

نصر8

جبهه شمالغرب موقعیت غرب ماووت عراق

 

89

1/9/1366

نصر9

حاج عمران

 

90

1362/1/20

والفجر 1

جبهه جنوب موقعیت شمالغرب فکه

 

91

1366/12/25

  والفجر 10

جبهه شمالغرب موقعیت غرب نوسرد(حلبچه)

 

92

1362/4/29

والفجر 2

جبهه شمال غرب موقعیت غرب پیران شهر(حاج عمران)

 

93

7/5/1362

والفجر 3

جبهه غرب موقعیت مهران

 

94

27/7/1362

والفجر 4

جبهه شمال غرب موقعیت شمال

 مریوان(پنجوین)

95

27/11/1362

   والفجر 5

چنگوله

 

96

2/12/1362

والفجر 6

چزابه و چیلات

 

97

12/1362

والفجر 7

جزابه و چیلات

 

98

20/11/1364

   والفجر 8

جبهه جنوب موقعیت جنوب آبادان(فاو)

 

99

5/12/1364

والفجر 9

جبهه شمالغرب موقعیت شرق سلیمانیه(شرق چوارته عراق)

 

100

18/11/1361

والفجر مقدماتی

جبهه جنوب موقعیت جنوب فکه(چزابه)

 

101

1362/5/14

والفجر2(مرحله دوم)

ارتفاعات گردمند(۱۹‏کیلومتری مرز و۱۴کیلومتری پادگان حاج عمران)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
amar basij